عرق بیدمشک از سنبل های درخت یا درختچه‌های زینتی سرده بید (که پرمانند و دارای اسانس معطری هستند) و در آغاز بهار می روید تهیه می شود.

عرق بیدمشک، هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا می‌باشد. شاخه های بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت سین استفاده می شود. در خصوص این عرق مفید می توان گفت که با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین، تانن، به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. طبیبان سنتی معتقدند بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش است و مصرف عرق آن اشتها را افزایش و باعث تقویت دستگاه عصبی می گردد. جوشانده برگ بیدمشک با عسل آرام کننده اعصاب بوده و همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند. همچنین از شربت بیدمشک به عنوان نوشیدنی معطر و خوش طعم در مراسم ها استفاده می گردد.
تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنتهای خانواده های آذربایجانی به ویژه خانواده های ارومیه ای است که به شکل سنتی انجام می پذیرد و این امر به عنوان یک سنت ویژه با آیین های خاصی و به وسیله دستگاه های تعریق صورت می گیرد. اسانس یا عرق بیدﻤﺸﻚ علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربتها نیز به کار می رود.

برخی از خواص عرق بیدمشک شامل موارد ذیل می باشد:
– تقویت عمومی بدن، تقویت قلب، رفع گرفتگی و خفقان قلب، ملین، مصرف بیدمشک در جوانی, مانع پيدايش فشار خون در دوران پیری می شود.
– عرق بیدمشک قند خون را پایین می آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را نقصان می دهد.
– عرق بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ بیدمشک با عسل اعصاب را آرام می‌کند.
– عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد
– یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک کاهش قند خون است.

خواص عرق بیدمشک و سایر مواد:
1- خواص بیدمشک و گلاب
عرق بیدمشک و گلاب برای قلب و اعصاب بسیار مفید می باشد. بخصوص اگر به آن کمی هم زعفران اضافه کنید.
2- عرق بیدمشک و عسل
عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

خواص درمانی و طریقه مصرف:
1- عرق بیدمشک و تپش قلب
شربت بیدمشک, گلاب و زعفران درمان کننده تپش قلب است.
طرز تهیه شربت بیدمشک, گلاب و زعفران: یک لیتر عرق بیدمشک و یک لیتر گلاب و ۵/ ۲ گرم زعفران ساییده شده را با یک کیلو گرم شکر مخلوط کنید و با حرارت پایین ۱۰ دقیقه بجوشانید . مقدار مصرف شربت بیدمشک, گلاب و زعفران: هر صبح، ظهر و شب هربار دو دقاشق غذاخورى از آن را در یک لیوان آب حل کرده و نوش جان کنید.
2- عرق بیدمشک برای جوش
دمنوش بیدمشک دستگاه گوارش را ضدعفونی می‌کند و جوش‌های بدن را از بین می‌برد. نوشیدن این دمنوش همچنین حرارت درونی بدن را کاهش می‌دهد.
طرز تهیه:  آب را درون قابلمه‌ای ریخته، روی حرارت می‌گذاریم وقتی که آب به جوش آمد شکر را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم تا دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت بر می‌داریم تا سرد شود. بعد آب، شهد و عرق بیدمشک را به میزانی که دلخواه شماست مخلوط کرده، میتوانید در پایان کمی هم گلاب و زعفران به شربت اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

مضرات بیدمشک
عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.

کلام آخر
برخلاف بعضی عقاید، عده‌ای معتقدند عرقیات هیچ ضرری ندارد و برخی از مردم به پشتوانه این سخنان انواع و اقسام عرقیات را در خانه بصورت مداوم مصرف می‌کنند.
استفاده زیاد از اغلب عرقیات می‌تواند موجب ضعف و حتی کوری شود و این امر نیز به دلیل وجود جزء الکلی برخی گیاهان است که به علت ساقه‌های چوبی بوده و این مسئله در حین فرآیند تقطیر ایجاد می‌شود و یکی از علل سرعت نفوذ عرقیات را نیز می‌توان وجود الکل در آن دانست.
البته این امر بیشتر در گیاهانی وجود دارد که دارای ساقه‌های چوبی هستند و گلاب و بیدمشک غالباً از این امر مستثنا می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!