آلو بخارا نوعی میوه است که دارای مزیت های سلامتی زیادی است. به عنوان مثال کمک می کند تا وزن بدن حفظ شود و با دیابت و چاقی مبارزه می کند. کلسترول را پایین می آورد، گردش خون و کیفیت آن را بهبود می بخشد و برای حفظ سلامت قلب مناسب است.
آلو بخارا اولین بار در آسیای غربی، در کوه های مجاور دریای خزر، کشت شده است. امروزه در چین، ایالات متحده آمریکا، صربستان، رومانی، شیلی، آلمان، فرانسه، اسپانیا، ترکیه و غیره نیز این میوه کشت می شود.

خواص آلو بخارا:

۱. بهبود سلامت قلب و عروق

آلو بخارا به حفظ سلامت قلب کمک می کند. آلوهای تیره رنگ حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان به نام آنتتوسیانین ها هستند که اثرات ضد التهابی دارند و همچنین کلسترول خون را تنظیم میکنند. همچنین شامل سایر ترکیبات پلی فنولی مانند لوتئین و کریپتوکسانتین است. این ترکیب باعث کاهش استرس اکسیداتیو بر سلول می شود. آلو بخارا همچنین حاوی ویتامین B6 است که از افزایش سطح هموسیستئین جلوگیری می کند و احتمال حمله قلبی را کاهش می دهد.

 

۲. بهبود عمل هضم و از بین بردن یبوست

آلو بخارا سرشار از فیبر است. ترکیبات سوربیتول و ایزتین که در آلو بخارا یافت می شود به حرکات روده و تنظیم جریان خون کمک می کند. سوربیتول یک ملین طبیعی است که به روده بزرگ کمک می کند تا آب را جذب کرده و حرکت روده را تحریک کند، بنابراین یبوست را کاهش می دهد. ایزتین نیز در تنظیم عملکرد سیستم گوارش موثر است.

 

۳. مبارزه با سرطان

آلو بخارا برای پیشگیری از سرطان، به ویژه سرطان سینه، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی مفید است. آنتوسیانین ها، که رنگدانه های آبی قرمز مایل به قرمز در این میوه های شیرین هستند، از طریق حذف رادیکال های آزاد در برابر سرطان از بدن حافظت می کنند. ویتامین A موجود در آلو بخارا نیز برای جلوگیری از سرطان دهان مفید است. قدرت آنتی اکسیدانی آلو بخارا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری میکند.

 

۴. بهبود بینایی

آلو بخارا یک منبع غنی از ویتامین ها به خصوص ویتامین A است. ویتامین A برای سلامت چشم و بهبود بینایی چشم مفید است. آلو بخارا همچنین از چشم در مقابل آسیب های ناشی از نور UV محافظت می کند.

 

۵. بهبود سلامت استخوان

خوردن آلو بخارا باعث افزایش سلامتی استخوان، به ویژه در زنان بعد از یائسگی می شود. ویتامین K موجود در آلو برای استخوان مفید است.

 

۶. بهبود گردش خون

آلو بخارا باعث افزایش توانایی جذب آهن در بدن می شود. این توانایی به دلیل محتوای بالای ویتامین C در این میوه است. آهن موجود در آلو بخارا برای تشکیل گلبول های قرمز یا اریتروکرات ها بسیار مفید است. همین موضوع گردش خون را در بدن بهبود می بخشد و از کم خونی جلوگیری می کند.

 

۷. مبارزه با دیابت

آلو بخارا شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد. خوردن آن می تواند سطح قند خون را کنترل و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

 

۸. کاهش کلسترول بد

آلو بخارا یک منبع غنی از پتاسیم است که جزء مهم سلول و مایعات بدن است و می تواند در کنترل ضربان قلب موثر باشد. همچنین مانع از لخته شدن پلاکت می شود در نتیجه از مشکلاتی همچون آترواسکلروز، فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلبی عروقی جلوگیری میکند. آلو بخارا همچنین فشار خون را کنترل می کند و به دلیل فیبری که دارد به کاهش کلسترول کمک می کند.

 

۹. جوان سازی پوست

خوردن میوه هایی که رنگدانه زیادی دارند مانند آلو بخارا باعث می شود که پوست انسان باطراوت تر شود. آنتی اکسیدان های موجود در آلو بخارا، می تواند نشانه های پیری را برطرف کند و پوست را جوان سازی کند. همچنین در بهبود سریعتر جای زخم اثر دارد.

 

هشدار : مصرف بیش از حد آلو بخارا بدون اینکه آب زیادی در روز بنوشید باعث ایجاد سنگ مثانه میشود.

 

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم آلو بخارا:

کالری: ۴۶

چربی: ۰.۳ گرم

پتاسیم: ۱۵۷ میلی گرم

کربوهیدرات: ۱۱ گرم

پروتئین: ۰.۷ گرم

 

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم آلو بخارا:

ویتامین آ: ۶ درصد

ویتامین سی: ۱۵ درصد

آهن: ۱ درصد

منیزیم: ۱ درصد

منبع: www.yazdnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!